Consumenten zijn niet in beweging te krijgen als het om hun bank gaat,
terwijl ze wel degelijk meer dan één rekening aanhouden. Bijna alle
volwassen Nederlanders hebben meer dan één bankrekening: gemiddeld zijn dat
er drie.

Toch heeft slechts 3% van de Nederlanders in de afgelopen zes maanden een
rekening geopend bij een andere dan de huisbank, 4% is van plan in het
komende halfjaar bij een andere bank aan te kloppen, zo blijkt uit het
onderzoek van MarketResponse en Z24 Geld.

Opvallend is dat een kwart van de ondervraagden aangeeft wél te zullen
aankloppen bij een andere bank wanneer de huisbank zou worden overgenomen
door een buitenlandse partij.

ABN Amro werd in stukken gehakt en het Belgisch-Nederlandse Fortis is nu bezig
een van de brokken door te slikken. ING lijft Postbank in waarmee het merk
van de blauwe leeuw op termijn zal verdwijnen.

Verder zijn er specialistische aanbieders als Alex Beleggersbank, van
oorsprong vooral gericht op beleggers, die nu ook andere producten
aanbieden, zoals in het geval van Alex de spaarrekening.

De helft van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun bank groene of
duurzame producten in het aanbod heeft opgenomen.

Maar beweging in de bankenwereld, of het nu gaat om overnames, crisis
op de financiele markten of het in de markt verschijnen van nieuwe
aanbieders, het lijkt weinig effect te hebben op het bankiergedrag van de
gemiddelde burger.

Uit het onderzoek blijkt volgens Cris Donze, expert Klantmanagement van
MarketResponse, ook dat 40% van de Nederlanders zich zorgen maakt over de
huidige crisis op de financiële markten. Die bezorgdheid lijkt de
honkvastheid alleen maar te versterken.

De bezorgde rekeninghouders zijn het minst geneigd producten te betrekken van
andere banken; het grootste deel wil de bankzaken het liefst onder één dak
regelen. Gemiddeld wil 35% van de ondervraagden zaken doen met één bank,
onder bezorgde consumenten is dat percentage veel hoger, namelijk 60%.

Voor de kleine groep ondervraagden die met een andere bank in zee is
gegaan, of dit binnenkort van plan is, waren rente en kosten de
belangrijkste redenen. Het belangrijkste argument om niet te gaan shoppen
bij andere aanbieders was de rompslomp die een overstap met zich mee zou
brengen. Maar ook tevredenheid over de huidige bank telde mee.

De meeste ondervraagden met meerdere rekeningen doen zaken met
Rabobank, Postbank of ABN Amro. Rabobank is de grootste in het aandeel
klanten dat alles bij één bank heeft ondergebracht. ABN Amro telt van deze
drie de meeste rekeninghouders die ook bij andere banken geld hebben
weggezet.

De meest voorkomende financiele producten zijn, naast de betaalrekening, de
spaarrekening (90% van de bevolking) en de hypotheek (50% van de bevolking).
Van de Nederlanders heeft een vijfde een effectenrekening, 15% heeft een
doorlopende rekening of flexibel krediet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl